søndag 17. juli 2011

Aktiv helg på Våler. Dag 1.

Fredag ble bilen pakket full av camping utstyr og hundeutstyr, ink Kobra, Hux, Cirka, Håvard og jeg. Vi ankom Våler i 19 tida, og fant ett fint sted å sette opp teltene. Håvard hadde med sitt "palass" 6 mannstelt. Og jeg hadde med mitt 2 personstelt. Det yret lett og vi fant ut at pressening over det store teltet var en smart ide. Vi kosa oss i teltet og spiste litt mat, før vi tilslutt tok kvelden. Kobra i bilen, Cirka og Hux i 2 mannsteltet. Mens menneskene campet i palasset.. Opp tidlig lørdag morgen og børstet Cirka som hadde begynt å røyte.. Grrrr... Hux var allerede nedrøytet og lille Kobra.. ;) Først inn i ringen var Kobra. Hun løp fint og viste frem tennene fint, lot dommermannen kjenne på henne, men da han skulle løfte på halen hennes. Kastet hun seg rundt og freste.. Jøss tenkte jeg.. Skvatt hun?? Hun gjorde det begge gangene han prøvde. Uansett valpen fikk en glitrende kritikk.
Exc type, coat, bones,prp. W ang front and back. Exc mask and eyes. G moves. BIR valp.

Neste inn i ringen var Hux. Hun er bare verdens snilleste og enkleste hund. Hun løp fint, sto fint. Dommer mannen fikk kjenne og se på henne uten problemer (tror jeg må slutte å innbille meg at hun synes det er ekkelt). Men hun var uten pelsen sin stakkar, og ble nok virkende litt spinkel for dommermannen.
V g type, square body, needs better shoulder and crup. G ang back. Needs b neck, and move. Fem expression. The mask is v g. Hun fikk blått og er vel da etter de nye reglene Very good.

Så var det uværet Cirka. Hun løp definitivt ikke pent med meg. Haha.. Hun bare fjollet i pass eller gallop. Selv om de snille på side linja prøvde å rope det til meg, klarte jeg ikke gjøre noe med det.. Men kritikken var ikke værst:
Exc type, square body. Needs much b crup and quality of coat. G ang front and back. The move is not corr. Exc expr, ears, eyes, muzzle. Blått og very good.

Jaja utstilling er liksom ikke hovedgrunnen til at vi reiste og resultatet var ikke uventet. Så vi smilte og gikk ned til campen med valpen og byttet til lydighets modus.
Vi ventet ved ringen i 2 til 3 timer. Cirka og Hux lå på bakken rolig hele tiden helt til det var Cirka sin tur inn i ringen. Felles dekken kunne ikke gått bedre. 10 poeng til og med :D

Jeg tok det veldig rolig etter felles dekken også. Vi satt og ventet og da siste hunden var inne, gikk vi noen skritt fri ved fot. Så inn i ringen hvor vi fikk disse resultatene:

Fellesdekk karakter 10, 20 poeng Lykkelig fører :D
Fri ved foten karakter 8,5, 25,5 p. her gikk hun veldig fint men noe smårusk.
Dekk under masrj karakter 9, 18 p. Endelig har vi fått inn raskere dekker.
Innkalling med stå karakter 8, 16p. Til oss og være så er dette knallbra :D
Stå under marsj karakter 8,5, 8,5 p. Grei øvelse
Ruta karakter 0, 0 p. Her sto hun med en fot uten for ruta. Fornøyd alikevel.
Apport karakter 9, 18 poeng. Fin Cirka.
Hopp over hinder karakter 0, 0p 1)
Avstand karakter 7,5, 15 p. Treige momenter og en dobelt kommando tror jeg.
Helhet karakter 8, 16 p. Siden vi hadde 2 nuller så kunne han ikke gi høyere.

1) Her hoppet hun fint over, snudde seg skeivt og havnet ut på siden av hinderet, og ville ikke sette seg på første kommandoen. Og da hun skulle hoppe tilbake satt hun nesten vedsiden av hinderet. Jaja. :)

Alt i alt er jeg strålende fornøyd. Det ble tilsammen 137 poeng. Men hadde vi fått 7 på de to øvelsene vi fikk 0 hadde vi hatt opprykket i boks.

Neste hund ut av Hux inn i felles dekk.
Felles dekk karakter 8,5, 17 p. 1)
Fri ved fot karakter 8,5, 25,5 p. Veldig fin store deler, men faller litt ut innimellom.
Dekk u marsj karakter 0, 0 p. Denne kunne vi slettes ikke før vi gikk inn i ringen heller.
Innkalling med stå karakter 8, 16 p. Hun sto bedre enn Cirka har gjort i hele sitt liv, men skev sitt.
Stå under marsj karakter 0 Denne kunne hun plutselig ikke.
Fremadsending karakter 0 Hun løp til ruta, brå stoppet og forsvant videre.
Apportering karakter 0 Her løp hun til dommeren og det var litt mer rusk også.
Hopp over hinder karakter 0 Her gjorde hun som Cirka. Nesten helt nøyaktig.
Avstand karakter 0. Denne sto vi over.
Helhet karakter 6. Han kunne ikke gi høyere på grunn av alle 0,ene.

1) Dommeren fortalte at hun hadde blitt kjempe urolig etter 1,5 minutt og han trodde hun kom til å gå sin vei. Men hun lå hun.

Alt i alt så var jeg fornøyd, man kan ikke forvente strålende resultater når man ikke har trent nok. Men Hux jobbet godt hele programmet igjennom. Og selv om ting ikke gikk strålende så holdt vi humøret oppe og hadde det gøy.

vi fikk vel 70,5 poeng og ble nr 10 i klassen. Sist eller nest sist.

Lang dag over og det var tid for mat og avslappning. Utpå kvelden jaget jeg Håvard og Cirka ut i trave trening. Etter en hel haug med runder, kom travet endelig fram og jeg tror jeg har funnet løsningen. Hvis man holder henne igjen så hun må løpe etter handeleren så traver hun framover. :D :D :D :D Skrev dette ned slik at jeg kan huske på det. :D:D
Men det fungerer nok ikke like bra med meg uansett. Sånn er det bare.

Veldig fornøyd med dagen. Super dag.