tirsdag 5. oktober 2010

Ett lite innlegg om noe helt annet enn hunder..

Jeg tenkte jeg skulle skrive ett lite innlegg om en annen interesse som jeg har. Jeg har vel i og for seg vokst opp med at pappa har reist på leteaksjoner i forbindelse med Røde Kors Hjelpekorps. Så når jeg ble "gammel" nok var jeg helt sikker på at dette var viktig for meg og noe jeg ønsket å gjøre. Så jeg er medlem av hjelpekorpset, og reiser på leteaksjoner fra tid til annen.

I dag er en sånn dag. Jeg var på jobb og holdt på med noe da jeg fikk inn en sms hvor det sto. Kan du reise til Trysil på leteaksjon. Tok en rask vurdering og svarte Ja. Er det noen flere som skal i veien?
Det viste seg at denne gangen var det bare meg fra korpset vårt som kunne. Jeg skynte meg hjem. Adrenalinet pumper litt ekstra når jeg forbreder meg på å reise ut, sånn har det alltid vært. Fikk pakket med meg klær, drikke og mat. Vi skal være selvforsynt med det vi trenger i 24 timer. Så derfor må vi ta med endel mat og drikke.

Da jeg hadde reist i overkant av 16 mil, så ringte korpslederen til meg. Personen var funnet og jeg kunne snu. Jeg finner en rasteplass og snur bilen og setter kursen mot hjemme igjen. Så begynner jeg å tenke. Var det verdt det? Jeg må jo bare konkludere med at for meg er det definitivt verdt turen, selv om jeg ikke kom ut i søk.

I påska var jeg en av fem som ble meldt savnet, og da fikk vi sett hvordan det er å være savnet. Vi hadde det fint og det var egentlig ingen dramatikk i vår forsvinning, men det var det desverre ingen andre enn vi som viste. Vi ble funnet at Sea King, som var en stor opplevelse.

For en måneds tid siden var jeg ute på en annen leteaksjon, der var jeg en av fire som fant igjen den savnede. Det er en stor og god følelse når man finner igjen personen. Det er ikke alltid man opplevere å være av de som finner. Det er iallfall første gang for meg.

Så neste gang telefonen min ringer og det er spørsmål om jeg kan være med på leteaksjon er nok svaret JA forutsatt at jeg har mulighet.

Jeg håper også at venner og bekjente støtter opp om frivillige organisasjoner som gjør en jobb for andre. Uansett om det er Røde Kors eller noen annen.