søndag 25. oktober 2009

Hux har gått MH.

I helga har NBFK avd Oslo/Akershus arragert MH. Jeg skulle gå med Hux den ene dagen og være figurant den andre. Fredag kveld hadde tante bursdag og jeg hadde tatt på meg å servere der. Det ble en lang kveld og jeg var først i seng kvart på 4 på natta. Så da jeg sto opp igjen på lørdags morran var jeg både trøtt og hjernen fungerte ikke helt. Så jeg tok med meg Hux og reiste oppover klar for å gå testen da. Vel framme ble det fort klart at Hux skulle gå på søndag og ikke lørdag. Jaja, ingen skade skjedd. Jeg fikk i oppgave å figurere på lille haren, skramlet, og være skytter tilslutt. Det ble en meget aktiv dag og jeg fikk ikke tid til å kjenne på om jeg var sliten eller trøtt. Nå hadde det seg slik at en av de som skulle gå på lørdag hadde glemt stamtavla til hunden, så da fant vi ut at Hux kunne gå så kunne de få plassen vår på søndag. Resultatet vil bli lagt ut etterhvert. :)

Men alt i alt så er Hux veldig lik seg selv gjennom testen. Synes ikke at testlederen burde klappe så veldig på henne, og drar seg unna. Leken var god starter raskt og leker aktivt. Litt forsiktig bitt. På jakta så starter hun, men hun fullfører ikke. Dette ble jeg kanskje mest overrasket over. På aktivitet fikk hun 4, her trodde jeg vel at hun ville komme til å legge seg ned eller stå rolig.

Avstandslek, løp fint ut, stoppet litt unna, leker aktivt med figuranten.
På kjeldressen gjør hun unnamanøver uten å vende seg bort og viser noe trusseladferd. Hun syntes at jeg kunne ordne opp med den kjeldressen selv, men kom bort når jeg satt på huk og ropte på henne.

Skrammel var neste moment, her gjør hun unnamanøver uten å vende seg bort. Går fram til skrammelet når jeg har gått halve distansen. Lite redsel men noe gjenstående interesse.

Så kom spøkelses momentet. Her sto hun forran meg og kikket på spøkelsene under hele momentet, avtandsregulerte litt men ikke mer enn at hun fikk oppholder seg hovedsaklig forran eller vedsiden av fører. Når spøkelsene hadde kommet helt fram og snudd seg, så la Hux seg ned hun, så kunne jeg gå å ordne opp med de. Hun kom først bort når jeg hadde kledd av drakta.

På leken etterpå så lekte hun aktivt, startet raskt. Griper direkte med hele munnen, så her har hun faktisk økt intensiteten fra begynnelsen. På skuddet så får hun 1 Viser ingen berørthet, rask kontroll og siden helt uberørt.

Ann-Merethe kom rett bort til meg etter testen å sa: Du ville ha en mini Aqua, gratulerer det har du fått.. :) Fine lille Huxen min. Med Cirka i hus så kjenner jeg egentlig at det er deilig å ha en hund som tenker at jeg kan ordne litt opp også. Cirka fortrekker å ordne opp selv når det gjelder det meste. Og når det gjelder Hux og hva hun skal brukes til så gjør det ingenting at hun ikke er den mest sosiale bikkja i gata når noen på død og liv skal stille seg opp og kjenne, klappe og undersøke henne. Og jaktlyst, jo da, nok av det på henne også selv om det ikke kom fram her.. :)
Vel hjemme igjen i går, sjekket jeg mail, luftet hundene og stupte i seng.
Ny dag i dag, med masse figurering. Morsomt å se så mange belgere, og veldig koselig å treffe 3 av Hux sine søsken. Haysa, Happy Luka, Himaya. I kveld har Tina reist hjem igjen også. Så nå er det bare de tre elleville og heftige som er igjen her. Senga kaller egentlig på meg, og jeg tror den skal oppsøkes snart. Takk for en koselig helg til alle, både de som har vært tilskuere, figuranter, testleder og dommere, og de som har testet hunder. :)